Трећа посебна сjедница другог редовног засиједања - 27.10.2010

БУДИМИР АЛЕКСИЋ:
Моје   питање   гласи:   Зашто   потпредсједник   Владе   господин   Игор   Лукшић дезаувише прокламовани принцип грађанске државе садржан у Уставу Црне Горе и зашто заговара принцип насилне асимилације? Постављајући ово питање имао сам у виду његов ауторски текст у дневном листу
"Вијести", текст о спортском патриотизму у коме се господин Лукшић очитовао као идеолошки иноватор у сфери црногорског национализма. Говорећи, наиме о томе да су Црногорци и Црногорке талентовани за спорт, он каже - Фраза ,,грађани и грађанке“ која подсјећа на тековине Француске револуције мало по мало би могла да изблиједи, имајући у виду да смо у складу са међународним стандардима коначно схватили да смо сви национално гледано Црногорци и Црногорке, док је појединачно право свих да се етнички сврставају и у неку другу категорију, ако то желе.“
Дакле, господин Лукшић каже да смо у складу са међународним стандардима сви коначно схватили да смо Црногорци односно Црногорке.
Ту се постављају два питања:
Прво - гђе сте прочитали да је то у складу са међународним стандардима?
Друго питање - откуда Вам сазнање да смо сви то коначно схватили, осим ако нијесте правили неку анкету, ангажовали неки институт научни који је вршио интердисциплинарно проучавање и утврдио да смо сви коначно схватили итд?
Осим тога, оспоравате тековине Француске револуције. Оспоравате и дезаувишете грађански принцип државе Црне Горе који је садржан у Уставу, јер Ви и ваша власт и ваша партија непрестано говорите о томе да сте посвећени и опредијељени за грађанску државу. У толикој мјери то промовишете и декларативно се за то залажете да сам ја више пута помислио да ћете и име земље да промијените и да је назовете ,,грађанистан.“ Кад овамо, класични национализам и асомилаторски један концепт.
Ви словите као модеран политичар посвећен евроатлантским интеграцијама и најмање смо од Вас очекивали да ћете тако директно и на најотворенији начин да заговарате један анахрони, ретроградни концепт који је био својствен идеологијама друге половине IX и прве половине XX вијека. Ја знам да је у Мађарској 1868. године, у Угарској, донесен Закон о националностима по коме сви становници Угарске у националном смислу третирани као припадници јединствене мађарске нације. Српском, румунском и осталом народу била су национална права оспорена. Па су онда имали у Хрватској идеологију Анте Старчевића која је сматрала да Хрватска треба да буде национална држава под Хабзбурзима у којој нема мјеста за нехрватске народе. Дакле, ја у Вашој овој причи препознајем рукопис и рефлекс тих превазиђених идеологија ИX вијека.
....

БУДИМИР АЛЕКСИЋ:
Ја нијесам разумио добро вашу поруку у том тексту, а у тексту самом кажете да смо коначно сви схватили да смо у националном смислу Црогорци и Црногорке. Како ће они са четири основне или са осам схватити ако ја са неким научним звањима итд. нијесам успио да схватим, по вама нијесам успио, а по вама сви су до једнога схватили да су, то је мало контрадикторно, Црногорци односно Црногорке.
Даље кажете - Црногорац је ко има црногорски пасош. Такође неприхватљиво. Питајте господина Бардхија је ли Црногорац. Ја сам и национално и етнички Србин и огроман број мојих сународника.
Према томе, и ви то наглашавате тамо. Појединачно је право свих да се етнички сврставају у неку другу категорију, а национално су Црногорци. Значи, национално су Црногорци, етнички можемо бити шта хоћемо. Прво, то су синоними етнички и национално, то је српска ријеч и страна ријеч. Значе једно те исто.
Друго, зашто дозвољавате појединачно а не колективно право да људи припадају одређеним етничким или националним заједницама. На основу ове ваше изјаве види се зашто ви нијесте пристали кад је био доносен устав, за вријеме те уставотворне Скупштине да Црна Гора буде изграђена, конституисана као држава конструктивних народа, него наводно као грађанска држава. Па кажете да је грађанин носилац суверенитета, грађанин је једини конституент итд. Разлог је сад јасан, сад видимо на основу овог вашег текста, дакле, под видом грађанске државе треба спровести насилно асимилацију. Дакле, да неко са мјеста потпредсједника Владе каже за све житеље једне вишенационалне земље да припадају једној нацији, онда се то дефинише као црногорски државни национализам. И ту не може бити паралела са Њемачком, Француском или Америком, јер овђе су у питању више националне државе са домицилним аутохтоним становништвом. Што Срби нису у Америци, нити су Турци у Њемачкој, ни Срби нису у Њемачкој нити у Француској. Дакле то су потпуно непримјерена поређења. Примјерена су поређења са нашим окружењем.
Убиједите ви оног муфтију Зукорлића у Новом Пазару да је национално Србин. Кад њега убиједите да је национално Србин и Мађаре у Војводини, онда ћу и ја, мада нећу ни тада, пристати да сам Црногорац. Знам да је то немогуће, али ово је још више немогуће да ја постанем и етнички и национално у Црногорац.
Према томе, џаба пасоши и остало, мислим да би било, заиста, добро да се ви држите онога што сте прокламовали у Уставу и у вашој реторици, да изграђујете једну грађанску државу у којој ће сви народи бити равноправни и у коме неће бити оваквих порука, а иза ових порука иду притисци.
Дакле, имајући у виду све то што сте написали и сад образложили, моје питање гласи: Да ли Влада планира да донесе закон о националностима по угледу на овај мађарски закон из 1868. године, што би било поштено, да донесете закон и онда да знамо да је закон донесен и да се у складу са тим понашамо, да то буде све легално кроз легислативу и кроз ту законску инфраструктуру и да, просто, декретом прогласите црногорску националност. Иначе, Ваша партија је сљедбеник једне партије која је владала и у претходној Социјалистичкој Федеративној Републици Југославији, и која је проглашавала декретом нације послије ИИ свјетског рата, одмах послије рата двије, па 1971. у Босни и Херцеговини још једну, то смо сви запамтили. вИ сте сљедбеници те партије, и питам да ли можда у том духу, у том правцу размишљате да донесете закон и да декретом прогласите црногорску националност.
...

БУДИМИР АЛЕКСИЋ:
Моје питање гласи : Да ли Министарство унутрашњих послова и јавне управе планира у наредном периоду одржавање још научних скупова; колико ће таквих скупова бити; на које теме, и по ком критеријуму Министарство унутрашњих послова позива учеснице на те научне скупове?
Подстицај да поставим ово питање садржан је у чињеници да је 13. августа ове године у Даниловграду Министарство унутрашњих послова одржало научни скуп поводом 150 година од смрти књаза Данила под називом "Књаз Данило, државник и реформатор". Интересује ме да ли ће организовати још научних скупова посвећених, како сте навели у образложењу, историјском вредновању прошлости.
Тражио сам одговор у писаној форми, нијесам добио, на српској ћирилици. Наглашавам ово на српској, да не бих добио на бугарској или руској. Очекујем да ми то доставите у писаној форми.
Када сам чуо да је МУП организовао научни скуп, ја сам себи поставио неколико питања.
Прво, да ли у Црној Гори има криминала? Да ли има нерасвијетљених убистава? Да ли има корупције? Ево су јуче новине извјештавале о степену корупције у Црној Гори. Да ли има наркоманије и наркодилера које би требало да гони МУП? Је ли баш све то што сам навео у Црној Гори елиминисано, па онда милиција нема шта да ради и онда се преусмјерила на науку.
Дакле, гђе се то још у свијету полиција бави науком? Позивате се на европска искуства у свим областима, па Вас питам гђе то још има у Европи, дакле, гђе је то још наука при МУП-у? Ја твртим да је то мимо Европе и мимо читавог свијета, као што је мимо свијета да се милиција бави и канонским правом и да у својим подручним јединицама региструје цркве и да им издаје сертификате о правоваљаности.
Друго питање које сам себи поставио било је зашто постоји Црногорска академија наука и умјетности? Зашто постоји Историјски институт, Филозофски факултет у Никшићу, Друштво историчара Црне Горе који би морали да имају предност у овој области у организовању научних скупова у односу на МУП. Зар ове институције нијесу оспособљене за такве скупове? Зар оне из државног буџета не добијају средства за овакву ђелатност? Додуше, буџетска издвајања за науку су непримјерено мала. За ту област изваја само 0,01 до 0,04% друштвеног производа, што јасно говори да ова земља не препознаје снагу и моћ науке и да у овој земљи знање није на цијени. Онда је власт ријешила да ту област препушти МУП-у и да милиција арбитрира у сфери, не само друштвених него и хуманистичких наука, па је овђе 21 веће од 64.
...

БУДИМИР АЛЕКСИЋ:
Казали сте полиција се бави послом који је описан. Ја сада схватам, капирам да је у опису посла и наука. То је био истраживачки подухват у Даниловграду. Ја вас питам шта је то ново тамо речено? Колико сам ја чуо из тих саопштења ја сам само једну ствар сазнао нову. Тамо је, наиме, један од учесника утврдио како није сачуван ниједан документ о суђењу и ликвидацији Даниловог егзекутора Тодора Кадића. Изнио је "научну“ сумњу да је Тодор Кадић скрајнут у Бања Луку гђе је живио по презимену Кадија, а све су то по његовом мишљењу организовале тајне службе околних земаља, посебно, наравно Србија која је, наводно хтјела да на Данилово мјесто доведе Стевана Перовића Цуцу који је ликвидиран у Цариграду. Та теза је међу грађанима Црне Горе изазвала циничне коментаре како црногорска полиција нема времена да сарађује са полицијама у региону у заједничкој борби против организованог криминала, јер приоритетно мора да ухапси Тодора Кадића. То је једина новост коју сам чуо на том скупу да је Тодор Кадић у Бања Луци био, да је то Србија све организовала, ту нешто мутила итд.
Дакле, МУП се бави науком. Сваки научни скуп представља врсту научно-истраживачког рада, јер се ту саопштавају резултати до којих се дошло на основу нових докумената. Дакле, не на основу нове прочитане литературе, већ на основу истраживачког рада. Ово је једини допринос што сам цитирао и што сам навео.
Е, да сада сва истраживања требају, наравно, средства, па се поставља питање колико је коштало умовање историчара у Даниловграду? Они који су на том скупу учествовали не раде ништа без добрих хонорара. Знам једнога који не би, што народ каже, у око пунуо испод 500 еура. Тај је члан више управних одбора, тај је миљеник власти, историчар, члан Одбора у Министарству културе, ове комисије која распоређује средства која, наравно, нико од српских писаца, стваралаца и културних посленика не може да добије, у управном одбору ЗАМТЕС-а, у Савјету Телевизије Црне Горе, више функција, као што посланици власти имају више плата, тако и миљеници власти имају више основа по којима примају више хонорара.
Дакле, нијесте ми одговорили на питање - колико је новца за то потрошено. Питао сам, такође, хоће ли бити још таквих скупова. Рекли сте - биће. На које теме, то ми нијесте прецизно навели, али ја очекујем да ће то бити у одговору. Нарочито ме занима по ком критеријуму МУП позива учеснике на те научне скупове?
...

БУДИМИР АЛЕКСИЋ:
Јесте додатно питање гласи: Докле се стигло са истрагом о мјесту боравка Тодора Кадића и о томе гђе је Тодор Кадић сахрањен. Пошто МУП не зна ништа о томе којим је авионом Дарко Шарић, након што је обавијештен да је расписана потјерница за њим, отишао из Црне Горе, да ли Владиним авионом или авионом неке приватне компаније о чему је јуче говорио колега Коча Павловић, дакле, пошто о томе МУП не зна ништа, него се преусмјерио на науку, ја сада очекујем и питам докле се узнапредовало у том истраживачком подухвату? Када ће бити саопштени
резултати? Гђе је тачно лоциран у региону Бања Луке? Је ли стигао негђе даље? Нарочито ме занима колико је Србија у то била инволвирана.
Дакле, пратим сада односе Србије и Црне Горе кроз историју, па ме посебно занима у том аспекту колико је Србија била укључена у то.
....

БУДИМИР АЛЕКСИЋ:
Министре Брајовићу, ваша функција није овђе да нас едукујете. Није Ваша функција да нас учите и да размишљате каква ће бити наша политичка будућност. Ја сам вас врло озбиљно питао о једној озибиљној ствари. Нијесам добио уопште одговоре на ово што сам Вас питао, него сам добио једну едукацију каква је била моја прошласт, каква треба да буде наша будућност итд. Према томе, мислим да је врло непримјерено од Вас, нећу употријебити тежу ријеч, изненадили сте ме, право да Вам кажем, као члан једне социјалдемократске странке која је за толеранцију, за европске стандарде. Ја питам управо због тих грађана.
Дакле, то умовање научника у Даниловграду платили су грађани Црне Горе. Ја вам тврдим да ти учесници нијесу дошли тамо забадава, него су добили хонораре из буџета ове земље у који партиципирају сви грађани ове државе да би установили шта су говорили. Установили су гђе је Тодор Кадић.
 



Датум: 20.06.2011
Close
Close