Митрополит Амфилохије: Да за ЕУ али не и за НАТО

Црна Гора би требало да постане чланица Европске уније (ЕУ), јер би тиме учинила велико дјело за себе и Европу, чији је темељ од свог настанка, оцијенио је Митрополит црногорско-приморски Амфилохије.
Митрополит Амфилохије, је у интервјуу агенцији МИНА казао да Црна Гора не би требало да постане чланица НАТО.
"Црна Гора је у Европи од свог настанка, она је својом вјерношћу Јерусалиму, Атини и светородној лози Петровића, темељ праве Европе. Као таква природно је да она уђе и у Европску унију, схваћену као благотворну за све, Економску заједницу држава и народа“, казао је Митрополит Амфилохије.
Он је упозорио да би улазак у ЕУ „ако би Црна Гора њиме изгубила свој јерусалимско-источни, изворно европски идентитет, односно културу, обичајност, језик, азбуку и писмо, Цркву“, представљао „оно што народ зове продавање вјере за вечеру, сједање убогог просјака за трпезу богатог Гавана“.
Митрополит Амфилохије је подсјетио да је НАТО војна организација, створена као пандан Варшавском пакту, која је као таква имала смисла и разлоге постојања.
„Данас више нема у свијету тога пакта и такве врсте опасности која од њега пријети Европи и свијету. Ради чега онда постоји НАТО и који би био разлог уласка Црне Горе у њега?“, упитао је он.
Не би ли, како је казао, улазак Црне Горе у НАТО, могао сјутра претворити ту земљу у „шраф“ војне освајачке машинерије „и ропску играчку у остваривању њених геополитичких и интересних циљева под видом заштите људских права и борбе против свјетског тероризма“.
„Отуда, намјесто уласка у НАТО, Црна Гора би својим уласком у Европску заједницу учинила велико дјело како за себе и за Европу, тако и за сав свијет, да помогне европским државама у укидању НАТО и тиме претварању томахавка и атомских бомби у рала и раонике, то јест у све оно што доприноси истинском унапређењу добра, мира, слободе и напретка у цијелом човјечанству“, казао је Митрополит Амфилохије.
Он је додао да је управо то оно на шта нас позива долазак Бога у овај свијет, то јест Божић кога ових дана прослављају сви европски, и шире од Европе, народи, пјевајући пјесму љубави и свечовјечанског братства и заједништва „Слава на висини Богу а на земљи мир, међу људима добра воља“.
Митрополит Амфилохије је негирао оцјене у јавности да Српска православна црква (СПЦ) „згрће новац“ у Црној Гори, који потом износи из ње и финансира своје послове у земљама у окружењу.
„Православна црква српска у Црној Гори не само што не згрће новац у Црној Гори за неког другог, него својим присуством у другим околним државама, из којих добија прилоге и помоћ, доприноси макар минимално економском напретку Црне Горе“, навео је он.
Он тврди да је „угоститељска и трговачка“ дјелатност СПЦ практично непостојећа, и у служби искључиво непрофитабилних црквених и народних потреба, као и у прошлим временима.
„Оптужбама за финансирање туђих фондова, терориста, скупих аутомобила, они који је блате, уствари говоре о себи самима, а не о Цркви. Не треба изгубити из вида да су преци оних који оптужују данашњу Цркву за злоупотребе, оптуживали из истих разлога и Светог Петра Цетињскога“, подсјетио је Митрополит Амфилохије.
„Што се тиче плаћања држави пореза, ваљда не мислите да би ова држава требала да буде гора од оне претходне комунистичке, која, као што је познато, Цркви није била баш наклоњена?“.
Он је казао да, колико му је познато, у државама ЕУ Цркве и вјерске заједнице не само што не плаћају порез, него их има, као на примјер Њемачка и Аустрија, које наплаћују порез у корист цркава и вјерских заједница.
Митрополит Амфилохије сматра да је Црна Гора као држава, оптерећена „порочним насљеђем недавне прошлости“, још није успјела да стварно и правно регулише однос према Цркви, њеним исконским правима и мисији у друштву.
„Надамо се да ће је на то приморати, ако не пуна зрелост за правду и право, а оно макар њено припремање за улазак у ЕУ и испуњавање свега онога што Европа с правом тражи од својих садашњих и будућих чланица“, казао је он.
Према његовим ријечима, невраћање „отете“ имовине Цркви и вјерским заједницама у Црној Гори, показује да државни органи још нијесу довољно свјесни озбиљности тог питања, нити своје одговорности пред елементарним људским правима и правдом.
„То је утолико несхватљивије што је држава једном донијела Закон о реституцији црквене имовине, па га потом повукла“, рекао је Митрополит Амфилохије.
Упитан очекује ли да ће СПЦ имати „проблема“ с државом у том процесу, Амфилохије је навео да би уступање њене имовине неком другом било равно насиљу.
„Враћати преосталу након послијератне национализације, као и национализовану црквену имовину под окриље државе, или је отимати од њеног вјековног власника и уступити некој другој новокомпонованој вјерској заједници, представљало би насиље над Црквом горе од онога постреволуционарнога, насиље равно насиљу над здравом памећу“, казао је он.
Митрополит Амфилохије тврди да би то било равно питању „Да ли је Црна Гора ријешила да постане бесудна земља?!“
Он је оцијенио да однос државе према „српству“ у Црној Гори не само што угрожава њега, него и Црну Гору и „црногорство“ које своди „на карикатуру истинске нације“.
„Настојање једног дијела црногорског друштва, нарочито његовог садашњег управљачког слоја, да афирмише црногорство у свим областима живота, често пута на начин непознат у савременој грађанској Европи, несумњиво је да ствара мржњу првенствено против Срба и ниподаштавање свега што је српско у Црној Гори“, сматра он.
Митрополит Амфилохије је казао да је то утолико несхватљивије и чудније, што Црна Гора уставно слови као грађанска држава, која жели да његује грађанско друштво европског типа.
„До које мјере иде тај прогон српства у Црној Гори и из њене прошлости, нарочито се види по томе што сами префикс у називу Православне Цркве у Црној Гори – српска, постаје за такве повод њеног негирања и проглашавања туђом и увезеном“, навео је он.
Митрополит Амфилохије је објаснио да у Цркви национална припадност представља само географски и историјски условљени спољашњи атрибут, али никада суштински.
„У Цркви Божјој нема ни Јеврејина, ни Грка, ни Србина ни Црногорца, Руса или Кинеза него је у њој Христос све у свему, а она Божија Христова, једна, Света, Саборна и Апостолска Црква, која припада свима и бескрајно је шира од свих и свега“, рекао је он.
Амфилохије је казао да свођење Цркве на „племенску заједницу“ значи повратак етничко-паганском поимању Цркве.
„Стварање Цркве по својој националистичкој слици и прилици, без обзира ко то чинио и у име које нације и државе, својство је само племенских примитивних друштава, неослобођених од крви и тла, која и неизрецивог, необухватног и свесместивог Бога претварају у племенско божанство“, рекао је он.
Упитан припрема ли СПЦ неки прагматичнији приступ вјери и црквеном учењу, по угледу на Западну цркву, Амфилохије је потврдио да западне цркве заиста спроводе многе програме „модернизације“ и бриге о младима.
„Али, не треба изгубити из вида да им у томе и те како помаже држава и њени, као и приватни медији. У Црној Гори, нажалост, државни медији кад не ћуте о Цркви, поготово Православној, углавном је блате или шире лажи о њој, њеном устројству и дјелатности“, казао је Митрополит Амфилохије.
Он је додао да неке државне институције, као напримјер Завод за заштиту споменика, Министарство културе и неки челници Скупштине, када не нападају Цркву и њен труд на градњи и обнови храмова проглашавајући га „девастацијом и угрожавањем културних добара Црне Горе“, онда позивају на рушење цркава - “очевидан примјер за то јесте упорно инсистирање на рушењу цркве Свете Тројице на Румији” и отимање црквене имовине.
Митрополит Амфилохије сматра да се Православна црква и њени посленици у Црној Гори труде на најпрагматичнији могући начин да обављају своју духовну, моралну и просветитељску мисију у народу, сагласно свом вјековном искуству, у складу са савременим условима живота.
„Када се црногорско друштво и неке државне институције, односно они који их представљају, ослободе од наслијеђених окошталих идеолошких форми и предрасуда, онда ће и благотворно присуство Цркве у друштву бити осјетније и остваривање њене мисије –модерније“, закључио је он.

 

 



(Агенција МИНА, 03. 01. 2011.)




Датум: 04.01.2011
Close
Close